Odrasli

PRAVILNA ISHRANA U MENOPAUZI: Saveti nutricionistkinje Milke Raičević koji će vam pomoći da sačuvate zdravlje, lepotu i sprečite nagomilavanje kilograma

Nutricionistkinja Milka Raičević otkriva kako bi trebala da izgleda ishrana žena u menopauzi kako bi sačuvale zdrave, a pritom se lišile viška kilograma.

18.10.2022 19:01

PRAVILNA ISHRANA U MENOPAUZI: Saveti nutricionistkinje Milke Raičević koji će vam pomoći da sačuvate zdravlje, lepotu i sprečite nagomilavanje kilograma
Foto: Shutterstock

Ulaskom u menopauzu telo žene se menja. Gubitak menstrualnog ciklusa dovodi do promena u hormonalnom balansu što utiče na metabolizam. Menopauza kod svake žene je potpuno individualna i zavisi od mnogo faktora, pre svega njenog opšteg zdravstvenog stanja.

Ono što je zajedničko većini dama koje uđu u ovu fazu svog života, jeste pojava viška kilograma koji se teško skidaju.

Kako je za Srećnu republiku objasnila nutricionista Milka Raičević, ishrana i zdrav život su od ključnog faktora u ovom dobu žene kako bi zaštitila pre svega svoje zdravlje.

Privatna arhiva

Nutricionista Milka Raičević 

Masne naslage oko struka

Smanjivanje i gubitak estrogena kod žena najčešće se manifestuje stvaranjem masnog tkiva oko struka koje "preuzima" ulogu hormona, zbog čega je teško skinuti nakupljene masnih naslaga sa ovog dela tela. 

- Zdrava ishrana za žene u menopauzi podrazumeva da jede dosta povrća koje postaje njena osnovna hrana dok je voće desert. Preporuka je da se bira citrusno voće zbog vitamina C koji je neophodan koži. Meso je potrebno, ali u umerenim količinama. Dovoljno je jesti dva puta nedeljno plavu ribu i jednom sedmično ćuretinu i to batak i karabatak. Belo ćureće meso jeste dijetalno ali su batak i karabatak bolji kako bi se sprečila anemija koja je u ovom životnom dobu žene često prisutna, posebno ukoliko samostalno i bez nadzora stručnjaka počne da drži dijetu - objasnila je naša nutricionistkinja.

Pored citrusnog, treba jesti bobičasto voće zbog obilja antioksidanasa. Kad su u pitanju obroci što više kuvanog jela to bolje:

- Žene ne znaju da samo jedna šargarepa dnevno koju pojedete može da poboljša vašu kosu i ten. Jedite što više kuvanih jela, pileće supe sa dosta povrća kao što je paškanat, šargarepa, peršun i celer su sjajan obrok za žene u menopauzi. U periodu klimaksa počinju i problemi sa kostima kod žena pa bi bilo dobro da barem jednom u 7 dana pojedete supu od telećih ili goveđih kostiju. Priprema je jednostavna - kosti se operu i ukoliko ima malo masti ili mesa ubacite ih na nekoliko minuta u rernu da puste mast. Skuvajte ih sa povrćem, procedite i pojedite supu. Redovno jedite kelj jer on zakon kad je u pitanju zaštita kostiju - dodala je naša sagovpornica.

Pixabay.com

Začini a posebno biber su važni za ishranu žena u menopauzi

Važnost začina 

Na spisku namirnica koje bi trebalo da jedu žene u menopauzu su pihtije posebno pihtije od boba koji mi na žalost ne jedemo iako je izuzetno zdrav.

- Špargla je fantastična za dame u klimaksu, naravno brokoli ali i ostalo zeleno povrće. Međutim sve vrste kupusnjača, kao i blitvu i spanać ne bi trebalo jesti presno samo samlevenom u blenderu jer se na listovima zadržavaju razne nečistoće. Umesto toga ubacite ga u vrelu vodu i obarite  nekoliko minuta, ohldite, procedite i tek tad ga sameljite u blenederu za smuti - posavetovala je Milka Raičević.

U jela i supe poželjno je dodavati začine i to one ljutkaste kao što je ren, đumbir, čak i ljuta paprika, biberi koji su fantastično. 

- Začini u klimaksu igraju veoma važnu ulogu i kod žena koje imaju manjak kilograma da im otvori apetit, a kod osoba koji imaju višak kilograma da mirisima začina nadomeste manje hrane koje su pojeli - dodala je ona. 

Jedan od specifičnih simptoma klimaksa su valunzi i česte promene raspoloženja.

- Valunzi su prirodna i potpuno normalna pojava. Oni dođu i prođu a može da pripomogne naćurak. Kad su u pitanju promene raspoloženja dobro je uzimati ulje ili piti čaj od kantariona sobne temperature. Hidratacija je neophodna i bilo bi idealno piti 2 litra vode i čajeva tokom dana. Kad je u pitanju alkohol treba ga izbegavati osim čaše crnog vina pod uslovom da nemate problema sa pritiskom. Ukoliko vam ne prija može i čaša belog vina ali je ključno ne preterivati - istakla je Raičevićeva.

Pixabay.com

Crna čokolada sa velikim procentom kakao doprinosi boljem raspoloženju ali i nju jesti umereno

Žudnja za slatkišima

Mnoge žene koje ranije nisu bile ljubitelji slatkiša u menopauzi žude za nečim slatkim.

- Slatkiše treba u potpunosti izbaciti a umesto toga jesti zdrave šećere kao što su med, voće, urme... Međutim, treba voditi računa o količini a 3 do 4 ureme je sasvim dovoljno, sve preko toga mora da se potroši. Otkriću vam i jedan trik kako da se rešite žudnje za slatkišima. Kad vam organizam traži nešto slatko uzmite jednu čačkalicu, umočite u telgu s medom i koliko ostane na drvcetu toliko ubacite u usta. Zatvorite oči i držite med u ustima dok informacija ne stigne do mozga i organizam shvati da je dobio prirodan šećer - rekla je naša sagovornica.

Prema njenim rečima dame u klimaksu iz ishrane treba u potpunosti da izbace peciva a pekare da zaobilaze u širokom luku.

- Čokolada najbolje crna sa velikim procentom kakoa i to vrlo umereno. Dovoljna je jedna kockica da vam popravi raspoloženje a da to ne utiče na vaš stas - kazala je ona.

Fizička aktivnost kod žena u zrelim godinama je neophodna. Ako niste u prilici da se bavite sportom, onda je dobra praksa redovna šetnja.

- Preporučuje se i bazen i razne vežbe u vodi. Zašto? Zato što vaše telo dobija sasvim drugačiji oblik, u vodi ste najlakši a samim tim voda je kao majčin zagrljaj. Čak i samo plivanje je odlično jer se pokreću svi mišići na telu a štede kosti i zgolobovi koji su u ovom periodu života žene postaju osetljiviji - rekla je ona.

Kako je naglasila nutricionistkinja Milka Raičević , preporuka je da žena nakon gubitka menstrualnog ciklusa ode kod svog ginekologa, koji će analizom tačno utvditi koji hormoni nedostaju ili ih ima manje, te dati preporuku kako da to reši na najbolji način po svoje zdravlje. 

BONUS VIDEO:

Komentari. (0)