Odrasli

NEMIRNO I ISPREKIDANO SPAVATE I BUDITE SE JOŠ UMORNIJI? Evo u čemu je problem i šta bi trebalo da uradite da se to promeni ODMAH!

Stručnjaci tvrde da postoji nekoliko jednostavnih "trikova", tačnije promena navika, koji vam mogu pomoći da ustalite svoj bioritam i spavate mirno poput bebe.

20.11.2022 21:01

NEMIRNO I ISPREKIDANO SPAVATE I BUDITE SE JOŠ UMORNIJI? Evo u čemu je problem i šta bi trebalo da uradite da se to promeni ODMAH!
Pixabay

Moderno doba, klizno radno vreme, kao i brojne obaveze u potpunosti su promenili naš stil života. Rad do kasno ili rad u smenama poremetio je uobičajeni bioritam. Više ne znamo ni kad je dan, ni kad je noć i to naše telo oseća. Nekada se znalo da se na spavanje odlazi sa zalaskom sunca, a buđenje sledi s prvim petlovima. To je možda bilo i najbolje vreme za dobar san.

Poslednjih godina mnogo se govori o "higijeni spavanja". Taj termin odnosi se na to da je najbolje da spavamo u mirnoj i zatamnjenoj prostoriji u kojoj uvek ima svežeg vazduha. Takođe, naša spavaća soba mora biti mesto u kojem nema televizora niti mobilnog telefona koji nam remete san.

Ipak, stručnjaci kažu da smo mi sami najveća prepreka našem snu. Zapravo, naše ponašanje i aktivnosti tokom dana i večeri. Oni nam preporučuju plan nakon kojeg ćemo imati kvalitetat san.

Programirajte svoj ritam 

Ako se ubrajate u one ljude koji tokom nedelje imaju malo sna, a puno obaveza, te tokom vikenda to pokušavate da nadoknadite, ne nadajte se da ćete u tome uspeti. Iako zvuči logično da svom telu date dodatni san kada ono to traži, u praksi to ne funkcioniše. To nije dobar san. Naše telo voli da predvidi svaku našu radnju i da joj se prilagodi. Ako nekim danima ustajete u šest ujutru, a nekim kasnije, remetite svoj bioritam. Ma koliko bolno zvučalo, vikendom se probudite kao da je uobičajen radni dan. Na vreme doručkujte, popIjte kafu i izađite na svež vazduh. Taj ritam održavajte sve dok se vaš organizam ne privikne. Uveče ćete biti umorni i ranije ćete zaspati. Pomeranje sata tokom slobodnih dana prihvatljivo je tek kada ustalite vreme spavanja svakog dana.

shutterstock.com

Uspotite tempo zarad mirnog sna

Usporite tempo 

Spavanje i stres su isprepletani i veoma utiču jedno na drugo. Usporite ritam, pokušajte da kanališete stres. Potrudite se da ne mislite na probleme pred spavanje. Sve obaveze završite ranije, a ako niste u mogućnosti, ostavite ih za sutradan. Napetost i rešavanje problema do kasno u noć neće vam doneti ništa dobro. Izaberite da u satima pred spavanje radite nešto što vas čini srećnim. 

Vreme za podizanje energije

Svi mi imamo oscilacije energije tokom dana. Najčešće je u padu oko 15 časova, pa ponovo raste oko 18, pa tokom večeri ponovo opada. Mnogi od nas u trenucima pospanosti i pada koncentracije posegnu za šoljom kafe. To je ok, ali je bitno znati da kofeinu treba i po nekoliko sati da počne da deluje na buđenje organizma. Neretko se desi da njegovo dejstvo počne u časovima kada je vreme za spavanje. Dremanje tokom popodneva je u redu, ali taj san ne sme biti duži od 20 minuta. Ukoliko "prespavate", opet ćete dočekati zoru budni. Organizujte dan. Najteže zadatke obavljajte u periodu kada ste najodmorniji, a tokom perioda nedostatka energije možete se pozabaviti rešavanjem sitnih problema koji vas neće iscrpeti.

shutterstock.com

Brige rešavajte preko dana, noć je za spavanje

Ne bavite se brigama pred spavanje

Tokom dana smo toliko zauzeti da ni ne stižemo da mislimo na probleme. Zato uveče, kada je vreme za spavanje, većina nas optereti misli i tako dočekamo jutro u brizi, umesto u spokojnom snu. Potrudite se da tokom dana odvojite vreme za brigu. Bukvalno, odaberite sat vremena tokom prepodneva tokom kojih ćete se baviti brigama. Veče ostavite za opuštanje.

shutterstock.com

Spavanje uz uključen televizor nije dobro za vaš san

Ugasite uređaje pred spavanje

Kada legnete u krevet, zaboravite na gledanje filmova i serija. Iako mislite da vas to opušta, zapravo je suprotno. Vaš mozak obrađuje informacije koje upijate i to vas ometa u uspavljivanju. Takođe, mobilni telefon držite podalje od sebe. Barem dva sata pred spavanje morate se odreći navike da se dopisujete sa nekim ili surfujete po internetu.

pexels.com

Lagana hrana podstiče miran san bez buđenja

Trik je i u hrani 

Obilni obroci u kasnim satima ne samo što nisu dobri za celokupni organizam, već i za san. Slatkiši dodatno utiču na stanje budnosti jer su puni šećera koji naš mozak i organizam drže u stanju budnosti. Punog stomaka nezdrave hrane imaćete nemiran san koji će vam samo dodatno otežati jutarnje buđenje. Uz to, kilogrami će se samo povećavati, a da to ni ne primetite.

BONUS VIDEO: 

Komentari. (0)