Odrasli

8 navika zbog kojih BRŽE STARIMO: Šokiraćete se jer svi to radimo!

Određene navike poput pušenja, konzumiranja alkohola ili prekomernog sedenja tokom dana su samo neki postupci koji mogu da nam u značajnoj meri, ne samo ubrzaju starenje, već i skrate životni vek!

12.08.2022 18:00

8 navika zbog kojih BRŽE STARIMO: Šokiraćete se jer svi to radimo!
Foto: Shutterstock

Starenje je prirodni proces koji niko ne može da izbegne. Ipak, tačno je da neki stare bolje i “lepše”, a pogotovo zdravije od drugih. Pojedine navike mogu da nas koštaju zdravlja i prevremenog starenja.

Koliko se god mi trudili, ne možemo da izbegnemo starenje, ali zato nekim navikama možemo da učinimo da nam život bude zdraviji i kvalitetniji.

Hronične bolesti, poput bolesti srca i dijabetesa, koje su u većini slučajeva uzrokovane načinom života, veoma su česte i povezane su sa bržim starenjem. Dobra vest je da usvajanje određenih promena u načinu života može pomoći u sprečavanju hroničnih bolesti i bržeg starenja koje ih prati.

Srećna Republika otkriva i kojih to 8 navika utiče da brže starimo, kako prenosi portal Wales Online.

 1. Konzumiranje alkohola

pexels.com

Konzumiranje alkohola ubrzava starenje

Novija studija Univerziteta Oksford pronašla je dokaze da alkohol ubrzava biološko starenje i oštećujući DNK. Stručnjaci su ispitali podatke od skoro 250.000 ljudi i otkrili da oni koji piju više od 17 jedinica alkohola nedeljno imaju kraće telomere.

- Alkohol povećava rizik od kasnijih bolesti kao što su Alchajmerova bolest, rak i srčana oboljenja. Očigledno ne možemo da promenimo našu genetiku, ali potencijalno možemo da promenimo način života smanjenjem ispijanja alkohola, povećanjem vežbanja i prestankom pušenja, ako želimo da smanjimo rizik od bržeg biološkog starenja - rekla je dr Anja Topivala.

2. Sunčanje

Različite studije su dokazale da sunčeva svetlost može da ostari kožu. Francuska studija iz 2013. godine pokazala je da je izlaganje UV zračenju odgovorno za 80% vidljivih znakova starenja lica. Ako već boravite na suncu, koristite kreme sa zaštitnim faktorom.

3. Preterano sedenje

shutterstock.com

Preterano sedenje je nezdravo

Dr Jang kaže da gubimo oko 1% mišićne mase tokom svake godine počev od 35. godine, što nas dovodi u opasnost od osteoporoze. Tu je i opasnost od padova sa povredama kao što su prelomi kuka.

- Zato ostanite aktivni u svakodnevnom životu. Probajte stvari kao što je hodanje 4.000 do 6.000 koraka dnevno ili penjanje stepenicama. Uključite se u neku vrstu redovne vežbe u kojoj uživate poput plivanja, joge ili bavljenja sportom. Čak i jednostavne promene kao što je korišćenje stola za stajanje mogu pomoći  - ističe dr Jang.

4. Pušenje

Smatra se da pušenje utiče na proizvodnju kolagena, proteina koji kožu održava zdravom i elastičnom. Kako starimo, naša tela proizvode manje kolagena, zbog čega koža počinje da visi i da se bora. Pušenje može ubrzati ovaj proces, uzrokujući prevremeno starenje.

Studija iz 2009. koju su sproveli Centri za kontrolu i prevenciju bolesti u Atlanti, otkrila je četiri faktora koji mogu pomoći u sprečavanju skoro 80% hroničnih bolesti često povezanih sa starenjem. 

- Ne bi trebalo nikada da pušite, trebalo bi da imate indeks telesne mase niži od 30, da vežbate 3,5 sata nedeljno ili više i da se pridržavate zdrave ishrane sa visokim unosom voća i povrća, hlebom od celog zrna i malom potrošnjom mesa -

Slična studija iz 2008. godine sa Univerziteta u Kembridžu pokazala je da kombinovanje zdravog ponašanja može dodati 14 godina vašem životu.

shutterstock.com

Živite zdravije!

5. Nezdrava ishrana

Hrana bogata vlaknima poput povrća, pasulja, žitarica i voća povezana je sa produženim životnim vekom. Ova hrana je prepuna hranljivim materijama poput vitamina C, E i beta-karotenima, kao i drugih antioksidanata. Vlakna koja sadrže pomažu u regulisanju šećera u krvi, snižavanju nivoa holesterola i održavanju zdravog bioma creva.

Uključujući izvore zdravih masti kao što su riba, avokado i orasi je takođe važno. Ove namirnice su u velikoj meri zastupljene u obrascima ishrane kao što je mediteranska ishrana, zbog čega je možda posebno korisna za vaše zdravlje. Neke namirnice su povezane sa lošijim zdravstvenim ishodima. To uključuje hranu poput crvenog i prerađenog mesa i slatkih pića. Najbolje ih je ograničiti što je više moguće.

6. Dugotrajni stres

shutterstock.com

Stres ubrzava starenje

Dobra ideja je pokušati da aktivno upravljate stresom. Možete početi tako što ćete primetiti šta izaziva vaš stres tako što ćete voditi dnevnik, a terapije opuštanja kao što su duboko disanje, meditacija i vežbe poput joge takođe mogu pomoći. Ako patite od anksioznosti ili depresije, važno je da razgovarate sa lekarom i potražite odgovarajuću pomoć.

7. Nedovoljan unos vitamina

Vitamin D pomaže u smanjenju efekata starenja. Zato se preporučuje suplementacija tokom zimskih meseci jer ga je prilično teško dobiti putem izvora hrane. Prema najnovijoj italijanskoj studiji uzimanje suplementa omega-3 može povećati dužinu mladolikosti. 

8. Nedostatak sna

shutterstock.com

Spavajte 7-9h

Nedostatak sna povećava šanse za nezdravo ponašanje poput nevežbanja i konzumiranja slatke i masne hrane, što povećava rizik od bolesti.

- Važno je da spavate 7-9 sati. Obratite pažnju na svoju rutinu odlaska na spavanje i okruženje, izbegavajte pića sa kofeinom posle ručka, ekrane i vežbanje sat ili dva pre spavanja. I obezbedite što je više moguće da okruženje za spavanje bude mračno, tiho i hladno - navodi se u studiji.

BONUS VIDEO:

Komentari. (0)