Odrasli

ZAPANJUJUĆI REZULTATI NAUČNOG ISTRAŽIVANJA: Genetika partnera utiče i na zdravlje osobe s kojom je u ljubavnoj vezi!

Fokus istraživača je bio je na tri aspekta: telesna težina, pušenje i konzumiranje alkohola.

25.07.2023 12:00

Pixabay

Prema rezultatima novog istraživanja stručnjaci su došli do zaključka da na zdravstvene navike i ishode pojedinca može uticati genetska struktura njihovog partnera. Rezultati su zapanjili i same naučnike, a objavljeni u časopisu "Bihejvior Dženetiks". Prema ovom istraživanju genetske sklonosti vašeg partnera mogu vremenom dovesti do promena u vašoj telesnoj težini, navikama, kao što je pušenje, ili konzumiranje alkohola.

shutterstock.com

Istraživači su sproveli ovu studiju kako bi istražili kako partner neke osobe može uticati na njeno zdravlje.

Uticaj partnera na vaše zdravlje

Istraživači su sproveli studiju  da bi istražili kako partner može uticati na zdravlje osobe s kojom je vezi. Cilj je bio da istraže koncept socijalnog genetskog efekta, koji se odnosi na uticaj genetskih faktora u čovekovom okruženju, kao što je genotip njenog partnera, na sopstveni fenotip (uočljive karakteristike ili osobine).

- Moj glavni interes je bio da istražim kombinaciju društvenih nauka i genetike. Očigledno je da je ponašanje delimično genetski određeno, ali većina društvenih nauka se ne bavi ovim biološkim činjenicama. Ukoliko kombinujete dokaze društvenih nauka o društvenom uticaju na ponašanje između partnera sa činjenicom da ponašanje ima genetsku komponentu, dobijate zanimljivu implikaciju da geni vašeg partnera takođe treba da utiču na vaše ponašanje - objasnio je Kasper Oten sa Univerziteta u Utrehtu.

shutterstock.com

Istraživači su se fokusirali na tri zdravstvena ishoda: indeks telesne mase (BMI), pušenje i konzumaciju alkohola.

Težina, pušenje i konzumiranje alkohola

Istraživači su se fokusirali na tri zdravstvena ishoda: indeks telesne mase (BMI), pušenje (broj cigareta dnevno) i konzumaciju alkohola (broj pića nedeljno). Koristili su poligene indekse (PGI) za merenje genetske predispozicije za ove ishode. Poligeni indeksi agregiraju mnoge male genetske efekte širom genoma da bi predvideli fenotip pojedinca.

Ako je nečiji partner bio genetski predisponiran za prekomernu težinu, veća je verovatnoća da će ta osoba imati veći indeks telesne mase (BMI). Slično tome, ako je njihov partner imao gene povezane sa povećanom konzumacijom alkohola ili pušenjem, veća je verovatnoća da će se uključiti u ove navike.

- Postaje očigledno da geni ne utiču samo na pojedince, već i na ljude oko nas. To znači da na vaše ponašanje ne utiču samo vaši geni, već i geni ljudi oko vas. Takvi društveni genetski efekti su široko utvrđeni kod nekoliko životinjskih vrsta, ali dokazi za ljude su do sada bili ograničeni. Ovi rezultati naglašavaju važnost razmatranja genetskog uticaja partnera kada se proučavaju zdravstvene navike i okruženje. Razumevanje društvenih genetskih efekata može imati implikacije na zdravstvene intervencije i programe prevencije, kao i na identifikaciju pojedinaca koji mogu biti osetljiviji na uticaj partnera - zaključio je Oten.

shutterstock.com

studija je uključila samo ljude evropskog porekla.

Zaključak

Međutim, kao i sva istraživanja, i ovo istraživanje ima neka ograničenja. Uzorci su se sastojali uglavnom od starijih odraslih osoba, tako da rezultati možda neće biti u potpunosti generalizovani na mlađe populacije. Pored toga, studija je uključila samo ljude evropskog porekla.

Studiju „Partneri u zdravstvu: istraživanje društvenih genetskih efekata među bračnim i kohabitirajućim parovima“ sproveli su Kasper Oten i Jornt J. Mandemakers.

Komentari (0)