Odrasli

KOLIKO NAM JE SNA ZAISTA POTREBNO: Stručnjaci razbijaju mitove u koje smo svi verovali i time smo samo štetili svom zdravlju!

Profesor Denis Kinan okrio je neke od glavnih zabluda u koje veruju ljudi, a koje se tiču spavanja.

13.01.2023 20:02

KOLIKO NAM JE SNA ZAISTA POTREBNO:  Stručnjaci razbijaju mitove u koje smo svi verovali i time smo samo štetili svom zdravlju!
shutterstock.com

Praznici su prošli, a oni su bili period u kome se malo više jelo i pilo, više izlazilo i manje spavalo. Mnogi od nas smatraju da ukoliko su manje spavali uoči praznovanja, da će to nadoknaditi narednih dana kada budu spojili više sati sna, ali pitanje je da li neprespavana noć može uopšte da se nadoknadi. Jasno je da uz naporan posao, decu, partnera, prijatelje i popularne televizijske pakete ne možemo da odemo na spavanje u vreme kada je neophodno.

Stručnjak za probleme sa snom, profesor Denis Kinan razbija neke od glavnih mitova u vezi sa spavanjem.

1. mit: 6 sati sna

Odrasli smatraju da je dovoljno odspavati 6 sati noću kako bi se ujutru posle prve kafe razbudili i bili spremni na svakodnevne obaveze, međutim, to nije tačno.

Odrasli koji imaju manje od 7 sati sna tokom svake noći imaju veću verovatnoću da pate od zdravstvenih problema kao što su srčani udar, visok krvni pritisak, astma i depresija - rekao je profesor Kinan, a preneo San.

shutterstock.com

Jutarnja neispavanost

2. mit: Popodnevna dremka

Mnogi smatraju da to što odlaze u krevet u sitne noćne sate, da će to nadoknaditi popodnevnom dremkom sutradan.

Spavanje pomaže vašem telu da normalno funkcioniše tokom sledećeg dana, ali dobar san nije važan samo za nivo energije, već je od ključnog značaja za zdravlje vašeg srca. Loš san može dovesti do višeg nivoa stresa i nezdravih navika, kao što je manja motivacija da budete fizički aktivni i da se zdravo hranite, što može biti štetno po zdravlje srca. Ovo može dovesti do povećanja telesne težine, dijabetesa, visokog krvnog pritiska, bolesti srca i povećanog rizika od moždanog udara. Pojedinci koji hrču u snu obavezno moraju da provere da ne pate od slip apneje - objašnjava dr Kinan.

3. mit: Ništa ne mogu da uradim

Još jedna stvar koja šteti vašem zdravlju je konstantno negiranje problema, prihvatanje činjenice da ste vi zapravo noćna ptica i da protiv toga ne možete ništa da uradite. Samo jedna od stvari koje će vam pomoći da bolje zaspite je fizička aktivnost.

- Pokušajte samo da ne vežbate u roku od nekoliko sati pre spavanja, jer to može napraviti problem da zaspite. Takođe treba izbegavati korišćenje elektronskih uređaja i veštačkog plavog svetla sa telefona jer to može smanjiti proizvodnju melatonina i sprečiti osećaj umora. Da biste to sprečili, trebalo bi da se pobrinete da dobijete dovoljno prirodnog svetla. Ovo će vam pomoći da ostanete budni tokom dana. Uz to bilo bi dobro da ne jedete niti pijete neposredno pre odlaska u krevet, izbegavajte kofein, alkohola i hranu bogatu šećerom. Spavanje je idealno na tamnom, tihom mestu i na ugodnoj temperaturi - stav je dr Kinana.

shutterstock.com

Smatranje da ste nemoćni ništa neće pomoći

4. mit: Prekomerno spavanje

Osobe koje ne spavaju dovoljno tokom radnih dana, misle da će to nadoknaditi prekomernim spavanjem za vikend, ali previše, baš kao i premalo sna može da ima izvesnih posledica po zdavlje.

Jedna studija je pokazala da su ljudi koji su spavali 9-10 sati svake noći imali 21 odsto veću verovatnoću da postanu gojazni tokom perioda od 6 godina, nego ljudi koji su spavali između 7-9 sati. Osim što gojaznost dovodi ljude u opasnost od lošeg zdravlja srca, ljudi imaju 38 odsto veće šanse da imaju koronarnu bolest. Međutim, istraživači još nisu identifikovali razloge za vezu između prekomernog spavanja i srčanih bolest - objašnjava dr Kinan.

5. mit: Nadoknada sna

shutterstock.com

Pitanje je da li se propušteni san može nadoknaditi

 

Profesor Kinan na kraju zaključuje da jeste tačno da ukoliko ste imali naporan dan i besanu noć, mnogo ćete se bolje osećati ukoliko odremate posle podne sledećeg dana ili se naspavate narednog vikenda.

Možda ćete se osećati bolje neko vreme nakon dodatnog sna, ali dugoročni efekti gubitka sna su dug za koji je potrebno više vremena da se otplati. Nejasno je da li je moguće zaista "sustići" jednom propušteni san - zaključuje ovaj profesor.

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na Telegramu i Vajberu. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na Telegramu i Vajberu. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.

BONUS VIDEO:

Komentari. (0)