Hod na vrhovima prstiju, nežni i graciozni pokreti na sceni često deluju opčinjavajuće na male devojčice koje maštaju da postanu balerine. Kako je u svojim memoarima otkrila američka novinarka Alis Rob, koja je i sama bila balerina kao devojčica, balet je psihološki i fizički brutalan koliko je lep. To je surova umetnost bez ikakve garancije da ćete uspeti.
Baletski san
Kao i hiljade malih devojčica i Alis je sanjala da postane balerina. Sa devet godina i iz trećeg pokušaja uspela je da upiše prestižnu njujoršku školu američkog klasičnog baleta. Međutim, sa 12 godina kad se razvila i ugojila po kratkom postupku je izbačena jer više nije zadovoljavala kriterijume potrebne za baletsku profesiju. Za tri godine koliko je bila član ove elitne trupe, prema sopstvenom svedočenju, prošla je torturu koju nikad nije zaboravila čak ni danas kad je uspešna novinarka.
- Balet zahteva urođenu mazohističku crtu, ekstremnu disciplinu i potčinjavanje u nemilosrdnoj potrazi za savršenstvom. Znam mnoge balerine kao što je Kubanka Alisija Alonso koja je toliko bila indoktrinirana baletskom disciplinom da je umalo ostala slepa. Ona je ples stavila ispred sopstvenog zdravlja i godinama je nastupala sa ablacijom retine((odlubljivanje mrežnjače) skoro slepa – rekla je Rob.
Od grupe devojčica s kojima je ona išla na časove baleta danas pleše samo jedna. Kako je objasnila, čitajući brojne statistike i studije na temu surovog života balerina čudi se što i jedna pleše.
- Balet je bol. To uključuje savijanje ili stavljanje tela u nemoguće položaje. Baletske patike sa zatupljenim vrhom su tek agonija. Kada plešete na vrhovima prstiju sila balansiranja na jednoj nozi je isto kao kad bi vam puna težina klavira pala na jedan prst - objasnila je ona.
Jedna jabuka dnevno
O teškom životu balerina svojevremeno je svedočila i glumica Natali Portman koja je osvojila Oskara za ulogu u psihološkom trileru „Crni labud“ 2011.
- Sećam se kako je govorila da je vežbala po 16 sati dnevno za ulogu, imala je slomljeno rebro, živela je na šargarepi i bademima a toliko je gladovala da bi postigla mršav izgled da je mislila da će umreti. To je tipičan život balerina. Balet je umetnička forma koja poziva decu da nađu mane svom telu, tinejdžerke da izdrže samo da bi ostale tanke.– rekla je Rob.
Ona je otkrila i kako balerine postižu mršav izgled.
- Uobičajena dijeta uključuje jednu jabuku ili četiri kašike svežeg sira ili sok od celera i laksative jer ne smeju da se ugoje ni gram. I ja sam sanjala da mi neko preseče i odstrani pola butine kako bih mogla da plešem. Gladovala sam jer nikad nisam bila dovoljno mršava sve dok nisam stekla poremećaj u ishrani zbog kojeg uopšte nisam mogla da jedem – priznala je ona.
Prema njenim rečima telo idealne balerine je neprirodno mršavo sa sićušnom glavom koja se nalazi na kratkom torzou bez kukova i tankim, predugim nogama.
- Ni jedna manekenka ne bi prošla test u baletskom studiju koliko god da je mršava. Balet je autokratija, vaše telo nije vaše, vaš um nije vaš. To je svet u kome se smatra privilegijom kad ostareli učitelj obavija ruke oko struka tinejdžerke – dodala je Rob.
Savršena pirueta
Govoreći o čuvenom Džordžu Balančinu genijalnom koreografu i suosnivaču Njujorškog baleta, Rob je podsetila na njegove reči koje je upućivao učenicama.
- Ne misli draga, samo uradi. On je kontrolisao devojčice šta jedu, tapkao ih po rebrima govoreći da moraju da se vide kosti, birao njihove parfeme, s kim će da izlaze… Često je i sam imao neprimerene se*sualne odnose sa učenicama, a opet je bio i ostao cenjen i poštovan – rekla je Alis.
Jedna od njegovih učenica Kerol Samner, koja ima 80 godina i dalje uči devojčice po njegovim metodama, uz osmeh je priznala da bi on, da je živ, danas bio u zatvoru zbog zlostavljanje dece.
Kako je rekla Alis Rob balet već decenijama ućutkuje žene, muči ih zbog patološke težnje ka savršenstvom koje je ponekad bukvalno sinonim okrutnosti i brutalnosti prema sopstvenom telu.
Pa opet, i danas hiljade devojčica upisuje baletsku školu prepune snova i u potrazi za savršenom piruetom spremne su sve da žrtviju i podnesu.
Komentari (0)