Dečiji psiholog prof. Sem Vos otkrio je neke od najgorih fraza koje roditelji mogu da kažu svojoj deci. Kako je objasnio u razgovoru za britasnki Miror, mnoge tate i mame iz neznanja rade mnoge stvari nemajući pojma kako će to uticati na njihove mališane. Često ne znaju kako da se ponašaju kad deca burno iskazuju svoje emocije kao što su bes, strah ili tuga.
Najčešće greške
Kako je pojasnio taj stručnjak za dečju psihologiju, roditelji moraju da shvate da suzbijanje emocija nije dobro i da tome ne treba da uče svoju decu.
- Najgora stvar koju možete da uradite svom četvorogodišnjem, petogodišnjem detetu jeste da mu pokažete da ne razumete njegove emocije. Suzbijanje emocija ne funkcioniše ni kod odraslih, a kamoli kod mališana, zato ne možete nekome da kažete da ih jednostavno zanemari, posebno što mala deca zapravo ni ne razumeju o čemu se tu radi - rekao je prof. Vos.
Objašnjavajući kako funcioniše dečji mozak on je rekao da je velika greška koju često viđa kad roditelji uplakanom detetu koje ne želi da ide u školu pokušavaju da objasne kako će njegov strah proći.
- Roditelji često vuku decu za ruku, teraju ih u školu iako ono jasno pokazuje strah ili neku drugu emociju. Upravo je to ono što ne treba da radite jer jednostavno ne funkciniše. Umesto da od njih očekujete da suzbiju svoje emocije trebalo bi da detetu objasnite koje su to njegove emocije, a vi sami da saznate razlog zašto vaš mališan odbija da ide u školu - rekao je on.
Logika ne pomaže
Ovaj stručnjak je pojasnio da roditelji često greše iz neznanja jer ne shvataju da dečji mozak funkcioniše na potpuno drugačiji način od odrasle osobe
- Kod male dece emocijalni delovi mozga su ogromni, dok je razumni deo mali i nerazvijen. Tu logika ne pomaže. Umesto da se ljutite na svoje dete i pokušavate na silu da ga smirite objasnite mu šta se dešava i šta oseća. Opišite mu rečima tu emociju uz reči: "Čini mi se da osećaš ..." kako bi dete moglo bolje da vas razume i nauči da prepoznaje sopstvene emocije - rekao je on.
Prof. Vos ističe da mališani nemaju samosvest o emocijama, ona su svesna da nešto osećaju, ali ne umeju to da opišu i objasne.
- Deca nisu svesna šta osećaju niti umeju da razlikuju emocije. Niko ni nas tome nije učio, što je pogrešno. Dovoljno je da im opišete određene emocije kako bi oni postali svesni toga jer će na taj način naučiti da lakše upravljaju sopstvenim emocijama. To je nešto što nikad ne učimo našu decu, ne uče o tome u školi, a izuzetno je važno jer svi mi smo to morali da naučimo pre ili kasnije - rekao je prof. Vos, stručnjak za dečju psihologiju.
Komentari (0)