Mnogi jedva skupe novca za godišnje letovanje, pa kada najzad isplate sve troškove hotela i avionskog prevoza, ne mili im se da dodatne pare daju i na prtljag. Zato nije zanemarljiva činjenica što većina putnika na sve moguće, često i nemoguće načine, pokušava da uguraju sve što može u prostor predviđen za ručni prtljag iznad njihove glave.
Međutim, malo ko zna koliko to može biti opasno i dovodi u opasnost upravo njih same.
Stujardesa Kristi Korbl objašnjava da to ipak ide, onom starom narodskom metodom “ko pre devojci, njegova devojka”.
- Oni koji među prvima zauzimaju mesta, odmah postavljaju i svoje torbe iznad glave u mesto predviđeno za ručni prtljag. To čak ne znači da će torba uopšte biti iznad njihovih glava, može biti i preko puta. Dešava se da putnici koji uđu među poslednjima u avion uopšte nemaju mesta za svoje torbe, ali oni nikako da shvate da time što plaćaju cenu karte to im ne garantuje i smeštaj ručnog prtljaga u avionu. To je sve individualno i zavisi od aviona do aviona određenih avio kompanija - objašnjava Kristi za britanski San.
Den Bab je bivši pilot, koji sada predaje na Univerzitetu Navada, u Las Vegasu, uočio je da putnici pretovaranjem ručnog prtljaga ugrožavaju život sebi ali i drugih u avionu.
- Putnici ne žele da plate dodatnu cenu recimo za još jednu torbu koja im je preko potrebna. Onda sve uguraju u ručni prtljag, koji, po pravilu ne može da stane u odeljak koji je predviđen za to. Te torbe su preteške, pa preti realna opasnost da tokom leta ili nepredviđenih turbulencija ispadnu i padnu putnicima na glavu, a tako mogu da izazovu brojne i ozbiljne povrede - navodi Bab.
Ovaj nekadašnji pilot ističe da je ručni prtljag opasan koliko za putnike, toliko i za avionsko osoblje.
- Putnici žele po svaku cenu da uguraju pretešku torbu u odeljak koji je premali za to. Oni u startu očekuju da im, recimo stjuardese pomognu, misleći da je to njihov deo posla. Međutim, to nikako nije deo posla avionskog osoblja. Bilo koje povrede kičme, istegnuća, da ne govorimo o ozbiljnijim povredama koje torbe mogu da izazovu odmah dovode u situaciju stjuardesu da ide na bolovanje, a onda neće primati ceo iznos plate i trpeće povrde i bolove - objašnjava ovaj bivši pilot.
On dodaje da se danas na letovima sve više odeljka za ručni prtljak razlikuje u odnosu na nekadašnje prostore.
- Nekada ste morali da torbu ubacite kao palačinku, ali sada su odeljci za skladištenje prostora promenjeni i prilagođeni savremenijim standardima, tako da torbe pakujete “više kao burito”, a manje kao palčinke. Ljudi uporno pokušavaju da stave prtljag onako kako su nekada naučili, i ne prestaju da guraju torbe pogrešno iako vide da tako ne ide. Najveći savet ide u vidu toga da se putnicima apeluje da smanje ručni prtljag, kako bi svi mogli da smeste svoje torbe i kako se ne bi bespotrebno čekalo da se pojedine torbe “uguraju na silu” - objasnio je Den.
A koja je onda uloga kabinskog osblja? Nisu svi putnici mladi, snazni i visoki da mogu bez problema ubaciti prtljag u kasetu. Vise na letovima nema hrane pa ni time se ne bave. Ne verujem da je mnogo tezak posao objasniti na pocetku leta sta nam je ciniti u slucaju opasnosti. Cesto putujem avionom i iman razlicita iskustva i sa kabinskim i sa zemaljskim osobljem. Za cenu karte koju placam sem prevoza usluga je ocajna, avioni ne ocisceni, neuredni... Po svemu sudeci najbolje bi bilo da platimo avio kartu i sedimo kod kuce.