Start-stop tehnologija postala je standardna oprema u većini novijih automobila, posebno kod onih koji teže manjoj potrošnji goriva i strožim ekološkim normama. Ideja je jednostavna: kada vozilo miruje, na primer na crvenom svetlu, motor se automatski gasi, a ponovo se pali čim vozač pritisne kvačilo ili otpusti kočnicu. Rešenje zvuči pametno - štedi gorivo i smanjuje emisiju štetnih gasova - ali, kao i svaka tehnologija, ima i svoju drugu stranu medalje.
Najveća prednost ovog sistema vidi se u gradskoj vožnji, gde su česta zaustavljanja i kretanja. U takvim uslovima, testovi pokazuju da potrošnja goriva može biti smanjena za 3 do 10 odsto, u zavisnosti od stila vožnje i gustine saobraćaja. Osim finansijske uštede, manje je i zagađenje, jer vozilo emituje manje ugljen-dioksida - što je važno kako za životnu sredinu, tako i za ispunjavanje propisa koje postavljaju proizvođačima.
Međutim, sistem nije bez mana. Svako gašenje i paljenje motora dodatno opterećuje akumulator i elektropokretač. Zbog toga automobili sa start-stop funkcijom koriste snažnije i skuplje akumulatore, što se odražava na višu cenu održavanja. Uz to, vozači ponekad mogu primetiti kratko, ali primetno kašnjenje prilikom ponovnog pokretanja motora - što nije uvek prijatno, pogotovo u gustim kolonama.
Shutterstock/DimaBerlin
Važno je napomenuti i da start-stop tehnologija nema veliki efekat na otvorenim putevima i autoputevima, gde vozilo retko staje. Dakle, sistem je najkorisniji u gradskim uslovima, dok za one koji većinu vremena provode van grada - ne donosi značajne uštede, piše B92.
Komentari (0)