U digitalnoj eri deca sve više provode vremena gledajući u ekran mobilnog telefona, tableta ili televizora. Ovo je postalo uobičajeno i prihvatljivo ponašanje mališana, a roditelji to dozvoljavaju svojoj deci nemajući pojma koliko to utuče na njihov mozak, ali i ponašenje u odrasloj dobi. Prema rezultatima studije koja je nedavno objavljena u Psihological Medicine otkriveno je previše vremena ispred ekrana kod dece tokom ranog detinjstva utiče na razvoj njihovog mozga ali i socijalno ponašanje, prenosi psypost.org.
Brojne prethodne studije već su naglasile da je uočena veza između prekomernog vremena ispred ekrana i ponašanja dece uključujući njihove kognitivne sposobnosti. Studija se fokusirana decu predškolskog i školskog uzrast.
Naučnici su istraživali ponašanje 1026 dece, ali i ponašanje njihovih majki od prvog tromesečja trudnoće do ranog detinjstva mališana.
Studija je bila fokusirana na decu koja su normalno rođena i bez zdravstvenih problema, a njihovo ponašanje je praćeno u četvorogodišnjem periodu. Podatke su prijavljivali roditelji uključujući i tačno vreme koje deca provode ispred ekrana tokom 7 dana kako bi se ispitali efekti na odnos između vremena ispred ekrana i razvoja mozga. Takođe, prikupljeni su i podaci o vremenu čitanja roditelja detetu do treće godine.
INaučnici su uočili povezanost između vremena ispred ekrana u detinjstvu i integraciji mreže neurona za obradu emocija u mozgu i kognitine kontrole od 6 godine deteta, navodi ovaj portal.
Nalaz sugeriše da rano i prekomerno izlganje ekranu može poremetiti razvoj neuronskih mreža u mozgu koje su ključne za upravljanje emocijama i kontrole nad kognitivnim procesima. Kada su promene u ponašanju proučavane izlovano primećeno je da ne postoji direktna povezanost sa vremenom provedenim ispred ekrena. Kako su objasnili naučnici ovaj proces nije jednostavan već je više posredovan, a vreme koje dete provodi ispred ekrana itekako ima uticaj na strukturnu i funkcionalnu organizaciju mozga.
- Povećano vreme ispred ekrana u ranom detinjstvu posebno u prve dve godine života dovodi do promena u moždanim mrežama koje su uključene u obradu emocija. Što više vremena provode ispred ekrana to će detetu kasnije biti teže da se socijalizuje u kasnijem detinjstvu- rekao je jedan od autora studije.
Sa druge strane vreme koje roditelji provode čitajući svojoj deci imalo je pozitivan uticaj na razvoj neuronskih mreža u mozgu koje su zadužene za emocija i kognitivnu kontrolu. Autori studije navode kako rezultati ukazuju na mogućnost da nedostatak društvenih aktivnosti (igra, čitanje) koji proizilaze iz prekomernog vremena ispred ekrana može biti uzrok kasnijih loših ishoda u ponašanju deteta.
Rezultati ističu važnost balansiranja vremena ispred ekrana sa obogaćujućim interaktivnim aktivnostima poput čitanja.
Komentari (0)