Rutinski let od Birmingema u Engleskoj do Malage u Španiji ušao je u istoriju vazduhoplovstva kao najbizarnija avionska nesreća ikada. Let 5390 Britiš ervejza poleteo je 10. juna 1990. sa 81 putnikom u avionu, četiri kabinske posade i dva pilota. Avionom je upravljao iskusni pilot Tim Lankaster koji je letelicu popeo na 7.000 metara visine. Stjuardese su delile obrok putnicima kad se začula ekspolozija iz pilotske kabine.
Levo vetrobransko staklo, koje se nalazilo na Lankasterovoj strani pilotske kabine, iznenada je eksplodirao, a staklo se rasulo na sve strane. Usled ogromnog pritiska sila graviracije je bukvalno izvukla Lankastera van letelice, a članovi posade su ga u poslednjem trenutku uhvatili za zglobove nogu. Dok je on visio iz aviona pomoćni pilot je zgrabio komande letelice pokušavajući da uspostavi kontrolu nad avionom. U pomoć im je priskočio Najdžel Ogden, koja je sa članom kabinskog osoblja Džonom Hjuardom, držao Lankasterove noge dok je počeo da klizi kroz prozor kako bi ga spasila da ne ispadne iz letelice.
- Njegove noge su bile zaglavljene napred, isključivši autopilota, a vrata su bila naslonjena na komande dok je avion jurio brzinom od skoro 650 km/h kroz jedno od najzakrčenijih neba na svetu. Mislio sam da ću ga izgubiti, dok je on bio savijen u obliku slova U oko prozora. Njegovo lice je udaralo o prozor, krv mu je liptila iz noise i glave, ruke su mu mlatarale na sve strane. Verovali smo da je mrtav, ali nismo hteli da pustimo njegove noge ni po koju cenu - opisao je ovu jezivu scenu Hjuard.
Za to vreme pomoćni pilot je započeo hitno spuštanje na aerodrom Sautempton i posle 20 minuta, koje jesvima izgledalo kao večnost, uspeo je da prizemlji letelicu. Tek tad su mogli kroz razbijeni prozor da uvuku nazad u kabinu Lankastera. Na sreću, pilot je bio živ!
- Najstrašnije od svega su bile njegove širom otvorene oči. Nikada neću zaboraviti taj prizor dok sam živ - kazao je Najdžel.
Lankaster je hitno prebačen u bolnicu gde su lekari utvrdili da ima promrzline, modrice, prelome desne ruke, levog palca i desnog zgloba, a vidno je bio u šoku. Zapanjeni su bili i lekari kako je uopšte živi i kako nije više povrđen s obzirom na to da je visio iz aviona sedam kilometara visine.
Kada su Lankastera novinari upitali da li se plašio da će umreti on je šeretski odgovorio da mu je palo na pamet na trenutak ili dva.
- Ono čega se najjasnije sećam bila je činjenica da nisam mogao da dišem, jer sam bio okrenut prema struji vazduha - kazao je pilot u dokumentarcu koji je o ovom incidentu snimljen 2005.
Istraga o ovoj nesreći je utvrdila da su šrafovi koji su držali vetrobransko staklo zamenjeni malo manjim, što je dovelo do njihovog ispanja i nesreće koja se umalo nije kobno završila po pilota. Lankaster se brzo oporavio i na posao se vratio posle samo pet meseci od nesreće. U Britiš ervejz je radio do 2003. godine, ali je nastavio da leti za drugu kompaniju do još pet godina nakon čega se povukao iz civilnog vazduhoplovstva, piše Ledbajbl (ladbible.com).
Komentari (0)