Roditeljstvo

OVE HEROINE SU RODITELJIMA DOSTUPNE 24 SATA: Od prvih dana života bebe na njihovu pomoć možete da računate (FOTO)

U servisu rade patronažne i pedijatrijske sestre specijalno obučene za pružanje saveta u nezi dece i podršku roditeljima kad su mališani bolesni da ih upute gde da potraže lekarsku pomoć.

16.04.2023 18:01

OVE HEROINE SU RODITELJIMA DOSTUPNE 24 SATA: Od prvih dana života bebe na njihovu pomoć možete da računate (FOTO)
ST/Nikola Mutić, shutterstock

Za više od dve decenije postojanja telefonsko savetovalište „Halo beba“ u Gradskom zavodu za javno zdravlje u Beogradu postao je značajan oslonac mamama u nezi i odgajanju njihove dece. Na inicijativu GZZJZ u Beogradu servis je počeo sa radom 2001. godine i dosada su imali 2.300.000 odgovorenih poziva i 2.900.000 razloga zbog kojih su ih roditelji zvali.

ST/Nikola Mutić

Jelena Vasojević savetnica u telefonskom savetovalištu „Halo beba“

Dnevno i do 450 poziva

Kako je za Srećnu republiku ispričala savetnica u telefonskom savetovalištu „Halo beba“ Jelena Vasojević, u njihovom servisu svakog dana 24 sata dnevno, vikendima i praznicima radi sedam specijalno obučenih patronažnih i pedijatrijskih sestara koje mogu da daju odgovor na brojna pitanja roditelja ili da ih upute u adekvatne medicinske ustanove ukoliko je njihovom detetu potrebna lekarska pomoć.

- Mi smo prvo i jedino savetovalište ovog tipa na Balkanu. Bilo je pokušaja da se nešto slično napravi i u drugim zemljama, ali, na žalost, nisu uspeli iako su često kod nas dolazili po „recept“ da naprave nešto slično. Ovaj posao zahteva veliko požrtvovanje, ambiciju i volju zaposlenih i zato je ovo što mi radimo prepoznato od strane roditelja kao jako dobro. Za nas nema praznikai vikenda, mi smo tu na usluzi mama i tata kad god im je to potrebno – rekla je Jelena Vasojević.

Dnevno imaju između 350 i 450 poziva, a kad je sezona virusa i gripa zimi i više od  500 poziva za 24 sata.

- Jako je važno da roditelji znaju da mi ne postavljamo dijagnozu preko telefona. Naše medicinske sestre se bave negom pre svega zdravog a onda i bolesnog deteta. Tako i delimo pitanja, ona za zdravo i ona za bolesno dete. Mi ne lečimo decu preko telefona nego pružamo podršku roditeljima u nezi deteta kod kuće. Naravno, sarađujemo sa pedijatrima i specijalistima, pa znamo gde da uputimo roditelje ukoliko je dete bolesno kako bi najbrže i najbolje dobili lekarsku pomoć za svog mališana – dodala je ona.

Iako se zovu „Halo beba“ zapravo pokrivaju rast i razvoj deteta do šeste godine života, iako se dešava da ih zovu mame i starije dece.

- Nedavno nas je zvala mama jednog dečaka od 17, 18 godina koji je pao na školskom igralištu i polomio ruku. Ona nas je pozvala na putu do škole jer zna da mi možemo da je uputimo gde da vodi dete. To je samo još jedan pokazatelj da poverenje koje gradimo sa roditeljima daje im sigurnost da ćemo im mi pomoći čak i kad to nije oblast i uzrast dece s kojima mi radimo – objasnila je Vasojević.

Poziv iz Japana

„Halo beba“ je dokaz da se dobar glas daleko čuje. Iako su napravljeni kao podrška mamama u našem gradu, javljaju im se roditelji iz celog sveta odnosno svi oni koji znaju srpski.

- Pošto radimo 24 sata dnevno i za nas ne postoje vremenske zone, zovu nas naši ljudi iz dijaspore i iz svih krajeva planete. Pre neki dan smo imali poziv iz Japana a zvala je jedna mama, inače Srpkinja, da pita za savet. Najviše poziva imamo od naših ljudi iz Evrope Švajcarske, Austrije, Nemačke, Švedske, ali nas zovu i iz Australije i Amerike, a imali smo i nekoliko poziva iz Afrike. Izuzetno smo ponosni na to što roditelji znaju, gde god da žive, da imaju podršku stručnih lica na koje mogu uvek i u svakom trenutku da računaju – rekla je naša sagovornica.

Prema njenim rečima među pitanjima za bolesnu decu dominiraju ona vezana za povišenu temperaturu mališana a padovi i povrede takođe su aktivni cele godine, kao i pitanja vezana za sezonske bolesti i viruse.

- Veliki spektar pitanja je vezan za negu zdravog deteta od nege pupka, dojenja do nege kože, presvlačenja, oblačenja, nošenja šeširića ili kapica napolju, ishrane novorođenčadi, odojčeta i kasnije malog deteta. To je nešto u čemu se mame u velikoj meri oslanjaju na nas. Tu su i pitanja o propuzavanju, prohodavanju bukvalno sve što mamama može pasti na pamet. Jednom rečju, pratimo celokupan rast i razvoj deteta do šeste godine života – dodala je ona.

Svakom problemu pristupaju ozbiljno i profesionalno čak i kad bi se najradije nasmejale.

-  Imali smo skoro poziv jedne mame koja blendira hranu svojoj bebi i taj izblendirani deo joj je slučajno upao u WC šolju. Naravno da samo joj objasnili da napravi novi obrok za dete, ali je nama bilo simpatično koliko poverenja imaju u nas – rekla je Vasojević.

shutterstock.com

Savetovalište radi 24 sata sedam dana u nedelji, vikendima i praznicima

Aplikacija

U skladu sa modernim trendovima i potrebama roditelja da na jedan klik brzo i lako saznaju sve što im je potrebno, pokrenuli su aplikaciju „Halo beba vaš saputnik u roditeljstvu“.   

- Ovaj naš projekat kao nešto izuzetno dobro prepoznala je regionalna kancelarija UNICEF-a u Ženevi. Uz njihovu podršku aplikacija urađena za ceo region, preimenovali smo je u „Bebbo – vaš saputnik u roditeljstvu“ i radi u 11 zemalja u regionu na 19 jezika. Postala je regionalan aplikacija koju smo mi napravili – s ponosom je istakla Jelena Vasojević.

Aplikacija je tako dizajnirana da se prilagođava uzrastu deteta i praktično „raste“ zajedno sa mališanom.

- Roditelj napravi profil u aplikaciji za svoju bebu ili decu ako ih ima više, a aplikacija se sama prilagođava i prikazuje tekstove vezane za potrebe deteta tog uzrasta deteta. Recimo, ako dete ima 6 meseci roditeljima će se pojavljivati tekstovi vezani za uvođenje čvrste hrane, zašto je važno da dete sedi, kako da se igraju sa decom u tom uzrastu. Imamo puno tekstova na temu igranja i to ne samo one igre vezane za stimulaciju i razvoj deteta već za zajedničku zabavu roditelja i dece. Dosta toga je ilustrovano i video snimcima kako bi roditeljima bilo lakše – ispričala je ona.

U aplikaciji postoji i jedna vrsta podsetnika vezanog za obavezne lekarske preglede dece i vakcinaciju.

- Aplikacija praktično obaveštava roditelje o predstojećim vakcinama koje dete treba da primi, zašto su važne i čemu služe, kako se dobijaju i kakvi eventualno propratni nus efekti mogu da se očekuju – dodala je ona.

Naša sagovornica ne krije da je ponosna i na sajt „Halo beba“ koji godišnje poseti više od dva miliona roditelja. Vrlo je koncizan, pregledan i jasan sa brojim tekstovima vezanim za decu i roditeljstvo. Njegov značaj nije ostao neprimećen pa su za sajt dobili i nagrade.

Foto: Shutterstock

"Halo beba" je tu za sve savete vezane za negu beba i dece do šeste godine života

Povezivanje sa mama

Kako ističe Jelena Vasojević „ Halo beba“ je veoma važna spona i u povezivanju mama i patronažnih službi ali isključivo na teritoriji Beograda, jer nemaju kapaciteta za više.

- Mi pozovemo svaku mamu koja se porodi u jednom od pet državnih ili tri privatna porodilišta, s kojima sarađujemo, da proverimo tačnost podataka i gde mama živi. Obaveštavamo je o postojanju Halo bebe i dolasku patronažne sestre koja će je posetiti dan nakon izlaska iz porodilišta. Svakog popodneva dobijamo i obrađujemo podatke o svim mamama koje su tog dana napustile bolnicu i podatke prosleđujemo u svih 17 patronaža u Beogradu koji će dobiti spiskove mama koje su im prioritetne za posete sutradan. To je jedan uvezan sistem koji dobro funkcioniše zato što imamo podršku pre svega naše matične kuće Gradskog zavoda za javno zdravlje a potom i sa svih dečjih bolnica i porodilištima na teritoriji Beograda. Za 22 godine koliko postojimo, svaki roditelj koji je imao dete reći će vam koliko mu je bila važna podrška „Halo bebe“ a to je ono što nama daje vetar u leđa za dalji rad i napredovanje – zaključila je naša sagovornica.

Shutterstock

"Halo beba" je nezamenljiva i važna podrška u roditeljstvu

„Halo beba“ brojkama

  • 2001. počelo je s radom telefonsko savetovalište „Halo beba“ u GZZJZ u Beogradu       
  • 350 do 500 poziva imaju dnevno u zavisnosti od doba godine
  • 140.000 poziva imaju za godinu dana
  • 2.300.000 odgovorenih poziva za više od dve decenije rada
  • 2.900.000 razloga zbog kojih su ih ljudi zvali
  • 11 zemalja na 19 jezika koristi aplikacija koju su razvili uz podršku UNICEF-a

BONUS VIDEO:

Komentari (0)