“Aleja noćnih mora” Giljerma del Tora je klasičan film noar. Postoji moralno dvosmislen muški protagonista sa dobrom ženom koju bi trebalo da izabere i zavodljivom zlom koju ne bi trebalo. Tu je i srž mizoginije, iako je film neobično jasan po pitanju toga kako je ta mizoginija podjednako o muškoj psihodrami i strahu od muškosti koliko i o stvarnim ženama.
Zasnovan na romanu Vilijama Lindzija Grešama iz 1946. godine, film počinje tako što se zgodni lutalica Sten Karlajl koga glumi Bredli Kuper, zapošljava na vašaru kao radnik. Brzo se veže za mentalističku tačku i počinje da uči trikove „čitanja misli“. Ubrzo ubeđuje dobrodušnu Moli, koju glumi Runi Mara, da odustane od svoje tačke “žene struje” i postane njegova asistentkinja u nastupu za dvoje.
Uspešni su sve dok se Sten ne spetlja sa misterioznom psihološkinjom Dr Lilit Riter, koju glumi Kejt Blančet. Uz njenu pomoć počinje da se predstavlja kao medijum koji može da razgovara sa mrtvima. Pronalazi unosnu žrtvu u bogatom, paranoičnom Ezri Grindlu, koga glumi Ričard Dženkins. A onda, kao što to biva u noarovima, stvari neizbežno krenu nizbrdo.
Lilit, koju Blančet igra sa senzualno teškim pristupom i ledenim pogledom, je fatalna žena. Ali ona se pojavljuje tek u drugoj polovini filma. Pravi antagonista je sam Sten. Ili tačnije, različite Stenove ličnosti. Sten, kako saznajemo, ima neku vrstu duševnog rascepa - prazninu koja se ne može popuniti. Sten gleda na Stena kao u čoveka koji se nalazi u vašarskoj sobi ogledala.
U filmu koji se barem jednom eksplicitno poziva na psihoanalitičku teoriju, Sten predstavlja klasični edipovski slučaj. Zarobljen je u vezi između ljubavi i mržnje prema starijim, moćnim muškarcima koji mu predstavljaju zamenu za očinsku figuru. Pit, koga glumi Dejvid Stratern, mentalista na karnevalu koji mu je mentor, vlasnik karnevala Klem, koga glumi Vilem Defo, Ezra Grindl - svi su oni njemu na neki način “očevi” koje mora da umiri, uništi i pokuša da zameni.
Ali da li je on moćni mentalista, sa sposobnostima koje prevazilaze svest smrtnika? Ili je on kao cirkuska nakaza, više životinja nego čovek? Dubljom analizom Stena uviđamo njegovu dubinu i složenost. Ali i to je takođe neka vrsta obmane. Sten više puta objašnjava da je najlakše zavarati žrtvu tako što ćete joj pružiti ono što želi.
I verovatno će gledaoci filmova videti „dopadljivog“ Stena i poželeti da on bude junak, dečak iz malog grada koji postiže veliki uspeh. Film vas podstiče da prihvatite ljubaznu, nestrpljivu verziju Stena, onog koji izražava naklonost prema čudaku i izjavljuje svoju večnu nevinu ljubav prema Moli, kao pravog Stena.
Sten koji ima izlive ljutnje i besa, onaj koji slučajno otruje mentora, ili pak onaj koji odbacuje žene, zastranio je zbog fatalne žene. Navijaćete za to da je uništi i prihvati svoju bolju, istinitiju sudbinu. Ipak, Sten jasno kaže da ga privlači Dr Lilit Riter zato što oboje “ne valjaju”. I što dublje zadirete u filmu, sve više shvatate da je hronologija Stenove iskvarenosti pogrešna. Stenova sposobnost za nasilje, prevaru i ravnodušnu okrutnost je postojala i pre Lilit.
“Fam fatal” je onda neka vrsta projekcije ili smetnje. Lilit mu se mota po umu kao psihijatar. Ali ona je takođe i simbolična figura u njegovim snovima - ne toliko osoba koliko simbol Stenove sopstvene želje za moći, za seksom, za nasiljem, pa čak i za degradacijom.
Nije baš iznenađenje što muškarce privlače moć, seks i nasilje. Muška degradacija se ređe pojavljuje na listama tipičnih patrijarhalnih fantazija. Ali to je sastavni deo „Aleje noćnih mora“, piše filmskoj kritici portala nbcnews.com.
Stenova slabost kada se suoči sa moćnim očinskim figurama, uz piće, a posebno sa Lilit, je izgovor. Ne saosećate sa nasilnim ocem ali muškarac koji prerasta u uplakano dete sažaljenje, empatiju i ono što feministička filozofkinja Kejt Man naziva „himpatijom“.
Postoje noarovi koji odbacuju mizoginiju i patrijarhat. Međutim, „Aleja noćnih mora“ je verna žanrovska vežba, a ne subverzija, i koristi punu paletu noar tropa da vas natera da mrzite Lilit.
Ali u najboljoj tradiciji, Del Toro vam prikazuje kako se vama manipuliše čak i dok on vama manipuliše. Sten čovek i Sten čudak, jak i slab, se smenjuju pred očima publike, ubeđujući vas da je to trik sve vreme. A trik je u tome što on ne može da izgubi, jer i kada to uradi, nateraće vas da navijate za mučenog gubitnika a protiv žene koja se o njega ogrešila.
Komentari (0)