Deda Mraz je postao nezaobilazan simbol prazničnih dana, a njegova crvena odeća i karakteristična kapa s belom pomponom prepoznaju se širom sveta. Iako mnogi povezuju njegov izgled sa reklamama za gazirane napitke, stvarna istorija crvene boje u njegovoj garderobi mnogo je dublja i složenija.
Na prvi pogled, može se činiti da je crveno odelo Deda Mraza rezultat marketinške strategije popularnog gaziranog pića, čije reklame iz prošlog veka prikazuju upravo ovog lika u crvenoj odori. Međutim, to nije tačan odgovor na pitanje o njegovoj garderobi.
Crvena boja, u stvari, ima dublje korene, koji sežu do Svetog Nikole, hrišćanskog sveca iz četvrtog veka, koji je bio poznat po tome što je darivao siromašne noseći crvene haljine.
Crvena boja takođe ima snažno religijsko značenje i povezuje se sa Hristovom žrtvom, jer simbolizuje njegovu prolivenu krv na krstu.
Tako je crvena boja postala simbol ljubavi, žrtve i darivanja, što je savršeno usklađeno sa Deda Mrazom, koji donosi poklone i radost tokom prazničnih dana.
Pored uticaja Svetog Nikole, na oblikovanju modernog lika Deda Mraza značajnu ulogu igrali su i crteži umetnika Tomasa Nasta, koji je radio za magazin Harper's Weekly. Između 1863. i 1886. godine, Nast je stvorio slike koje su postavile temelje današnjeg prikaza Deda Mraza – od njegove radionice, do tradicije slanja pisama. Nastov lik Deda Mraza, sa bucmastim stomakom i ljubaznim izgledom, postao je uzor za sve kasnije prikaze ovog popularnog lika.
Dakle, Deda Mraz u crvenom odelu nije samo marketinški trik, već rezultat dublje kulturne i istorijske simbolike koja je oblikovala njegovo moderno izdanje.
Komentari (0)